Pratbyrån.se

Pratbyrån.se (http://www.pratbyran.se/index.php)
-   Under ytan (http://www.pratbyran.se/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Säg nåt dårå' II (http://www.pratbyran.se/showthread.php?t=4964)

freja 2016-02-28 10:24

Att tillmälen och hot har börjat bli vanligare på mitt jobb. Jag tycker att det är både skrämmande och mycket obehagligt.

Gurnemanz 2016-02-28 10:37

Tråkigt. Lärarna möter en liknande grobianiserad verklighet. I en nyliberal värld finns antagligen ingen plats för hyfs.

Iprenmannen 2016-02-28 20:56

Har inte så mycket att säga idag.

Gurnemanz 2016-02-28 21:01

Lungsoten är här på allvar. Är PB vaccinerat mot lungsot?

Iprenmannen 2016-02-28 21:51

Är vaccinerad, men vet inte om jag fortfarande är skyddad. Strax efter att jag flyttat till U-a 1982, så blev jag smittspårad och kontaktad av sjukvården i Visby, eftersom jag jobbat på en avdelning på S:t Olof, där man upptäckt att en patient hade TBC. Gjorde då ett turbekulintest, som visade att jag var skyddad.

"Tuberkulintestet kan vara ett av flera steg för att undersöka om man har tbc. Testet kan visa om man någon gång kommit i kontakt med tbc-sjuka och då blivit smittad. Med testet kan man också få veta om man har blivit vaccinerad mot tbc. Om tuberkulinprovet inte visar någon reaktion tyder det oftast på att man inte är smittad.

Testet går till så att man får en liten mängd tuberkulin insprutat ytligt i huden, vanligtvis på underarmen. Tuberkulin, som också kallas PPD, är en vätska som innehåller speciella proteiner från tuberkelbakterien. Tre dygn (72 timmar) efter PPD-sprutan ska man komma tillbaka för en bedömning av sjuksköterskan. Om man då har fått en liten upphöjning och förhårdnad på huden och den är större än sex millimeter i diameter visar det att kroppen någon gång tidigare stött på tuberkulosbakterier"

http://www.folkhalsomyndigheten.se/a...uberkulos-tbc/

Gurnemanz 2016-02-28 22:01

Det var väl så att man fick lungsotsvaccin bland annat på högstadiet, har jag för mig. Men kanske inte nu längre.

Jag kommer ihåg att alla i klassen gjorde ett tuberkulintest; somliga fick en röd böld och slapp ta den fruktade sprutan. Jag slapp inte utan fick ta lungsotssprutan och pyssla om det tråkiga såret på överarmen som rann och värkte i månader. Å andra sidan slapp man gymnastiken under den tiden och fick ta stärkande promenader till stadens konditorier i stället.

Gurnemanz 2016-02-28 22:21

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 696502)
Nu tänker nog du på BCG-vaccinet. Hade en lumparpolare på KA4, som precis blivit vaccinerad och fick ett stort sår på benet, som såg ut som ett skotthål/böld.

Ja, det tänker jag nog på.
Men det är väl mot tuberkulos?

Iprenmannen 2016-02-28 22:28

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gurnemanz (Inlägg 696501)
Det var väl så att man fick lungsotsvaccin bland annat på högstadiet, har jag för mig. Men kanske inte nu längre.

Jag kommer ihåg att alla i klassen gjorde ett tuberkulintest; somliga fick en röd böld och slapp ta den fruktade sprutan. Jag slapp inte utan fick ta lungsotssprutan och pyssla om det tråkiga såret på överarmen som rann och värkte i månader. Å andra sidan slapp man gymnastiken under den tiden och fick ta stärkande promenader till stadens konditorier i stället.

Fast någon böld av testet, minns jag inte att man fick. Men av BCG-vaccinet kunde man få det. Hade en snubbe på logementet, som blev vaccinerad och fick ett äckligt varande sår som vi brukade glo på, eftersom jag var sjukvårdare i lumpen. Tror jag blev vaccinerad i samband med att jag började jobba inom sjukvården och fick en böld på överarmen. Åkte till Tunisien precis efter vaccinationen och täckte över såret, inför bad i hotellets bassäng. Skyddet ramlade bort och jag fick klorerat vatten i såret. Vet inte om det hade med det att göra, men såret läkte fort efter det.

Gurnemanz 2016-02-28 22:40

Hur som helst var det ett äckligt vaccin, det värsta jag tagit.

Iprenmannen 2016-02-28 23:01

Citat:

Ursprungligen skrivet av Gurnemanz (Inlägg 696506)
Hur som helst var det ett äckligt vaccin, det värsta jag tagit.

Jo. Om jag inte minns fel, så blev klassen i fyran calmettekollade. Man fick följa med skolsköterskan för att kolla sig. Har för mig att man använde eter för att tvätta huden före testet. Hade flera klasskompisar som stapplade in klassrummet efter vaccinationen och fick lägga sig på golvet längst bak i klassrummet för att
vila sig. Minns eterdoften så väl.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:18.

Drivs med: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.