Pratbyrån.se

Pratbyrån.se (http://www.pratbyran.se/index.php)
-   Under ytan (http://www.pratbyran.se/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Säg nåt dårå' II (http://www.pratbyran.se/showthread.php?t=4964)

Satyricon 2012-10-11 23:05

1 bifogad(e) fil(er)
Funderar över varför det är vuxna människor som jobbar på kafé i sydliga länder. De har vit skjorta och slips och uppvisar blandade åldrar; somliga verkar ha jobbat som camariere eller garçon hela livet. Och i varuhuset Corte Inglés förestår gubbar i svart slips elektronikavdelningen och kränger Ipaddor och Airar med åtminstone ett sken av seriositet.

Kafépersonal i Sverige brukar ofta vara yngre personer ibland med spelad professionalism; jobbet verkar vara en språngbräda mot förment högre yrken,medan kafékyparen i andra länder ses som en viktig samhällsresurs och ett yrke som många avundas henne.

Se här den professionella elegansen och tryggheten hos kyparen på ett kafé på Passeig des Born.

William 2012-10-12 11:45

Säger att jag är på väg att bära in ved.

Iprenmannen 2012-10-12 13:43

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637854)
Funderar över varför det är vuxna människor som jobbar på kafé i sydliga länder.

På ett så poppis turistmål som Palma är, så kanske man får bra dricks och hänger kvar.

Satyricon 2012-10-12 14:22

Citat:

Ursprungligen skrivet av Iprenmannen (Inlägg 637866)
På ett så poppis turistmål som Palma är, så kanske man får bra dricks och hänger kvar.

Njä, det är nog inte förklaringen. Kypare är ett kvalificerat yrke i alla latinska länder. Det är snarare olika sociala värderingar. Och i förlängningen en syn på livets goda som något essentiellt.

I protestantiska länder är det ju fult att gå på krogen, medan lukulliska katoliker
ser kaféet som en av huvudscenerna i livsteatern.

William 2012-10-13 08:23

Säger att jag sov ovanligt länge idag för jag vaknade inte förrän kl.7:58 men det var skönt. Normalt brukar jag ju vakna runt kl. 6

Satyricon 2012-10-13 12:41

Jag hade nog ett femtiotal frankerade Francomärken i olika valörer och kulörer när jag var liten. Lite nostalgi:

Foz 2012-10-13 13:39

När du var liten förstod du inte att Franco var en mördare. Du är förlåten.

Dolores Plym 2012-10-13 15:17

Citat:

Ursprungligen skrivet av Dolores Plym (Inlägg 603692)
Tierra Roc Noir (röd jacka), fick bäst i test Smartson hösten 2010.

Idag har jag lämnat in den för reklamation. Långa dragkedjan har släppt i nederkanten.
Så går det när man är otrogen och köper annat än jackor av märket Arc'teryx.

Kjell Krage 2012-10-13 15:29

Köpte ett par EarPods (nya lurarna till iPhone) på Classes för 249 kr.
Först var jag på Teliabutiken, där skulle dom ha 349 kr. Innan jag gick till Classes frågade jag varför dom ville ha 100 kr mer, det visste dom inte. 249 kr är samma pris som Apple Store tar.

orat 2012-10-13 15:41

Citat:

Ursprungligen skrivet av Satyricon (Inlägg 637914)
Jag hade nog ett femtiotal frankerade Francomärken i olika valörer och kulörer när jag var liten. Lite nostalgi:

Väntar på att forats vitsare ska komma med nånting om frankering.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:20.

Drivs med: vBulletin Version 3.6.4
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.